Упродовж останнього року до Управління захисту прав споживачів та контролю за регульованими цінами ГУ Держпродспоживслужби в Полтавській області все частіше надходять повідомлення від громадян щодо неактуальності або й взагалі — відсутності інформації про найменування суб’єкта господарювання, котрий здійснює діяльність у тому чи іншому магазині або закладі громадського харчування. Це в свою чергу позбавляє споживача права на оперативне вирішення спірних питань, а також на відновлення та захист своїх прав у разі їх порушення.
У відповідності до ст. 4 Закону України «Про захист прав споживачів», споживачі під час придбання, замовлення або отримання товарів та послуг, мають право, зокрема, на отримання необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації державною мовою про продукцію, її кількість, якість, асортимент, її виробника (виконавця, продавця).Вимога про наявність такої інформації також передбачена Порядком провадження торговельної діяльності та правилами торговельного обслуговування на ринку споживчих товарів, затверджених постановою КМУ від 15.06.2006 р. № 833.
Ці Порядок та правила (далі — Порядок № 833) визначають загальні умови провадження торговельної діяльності суб’єктами оптової торгівлі, роздрібної торгівлі, закладами ресторанного господарства, основні вимоги до торговельної мережі, мережі закладів ресторанного господарства і торговельного обслуговування споживачів (покупців), які купують товари у підприємств, установ та організацій незалежно від організаційно-правової форми і форми власності, фізичних осіб-підприємців та іноземних юридичних осіб, що провадять підприємницьку діяльність на території України.
Для надання відповідної інформації, згідно з вимогами п. 10 Порядку № 833, суб’єкти господарювання повинні забезпечити наявність на видному та доступному місці куточка покупця, в якому розміщується інформація про:
- найменування власника (фізична особа-підприємець, ТОВ, приватне підприємство тощо) або уповноваженого ним органу;
- адреси і номери телефонів органів, що забезпечують захист прав споживачів.
Крім того, на вимогу споживача (покупця) відповідальний працівник суб’єкта господарювання повинен надати йому цей Порядок, Закон України «Про захист прав споживачів», санітарні норми, правила продажу окремих видів товарів відповідно до спеціалізації суб’єкта господарювання.
Відповідно до п. 12 Порядку № 833, на фасаді торговельного об’єкта розміщується вивіска із зазначенням найменування суб’єкта господарювання. Біля входу до торговельного об’єкта на видному місці розміщується інформація про режим роботи.
У разі здійснення виїзної (виносної) торгівлі, а також продажу товарів з використанням інших нестаціонарних засобів на робочому місці продавця встановлюється табличка із зазначенням прізвища, імені та по батькові продавця, а також відомості про суб’єкта господарювання, що організував торгівлю:
- для юридичної особи — найменування, адреси і номера телефону;
- для фізичної особи-підприємця — прізвища, імені та по батькові.
Усі відомості оформляються відповідно до законодавства про мови.
Зверніть увагу, що усі документи та інформація в куточку покупця мають бути актуальними!
За порушення законодавства про захист прав споживачів суб’єкт господарювання несе відповідальність згідно із законодавством.