Головне управління ДПС у Полтавській області нагадує, що нотаріуси зобов’язані щомісячно звітувати перед контролюючими органами про посвідчені договори купівлі-продажу рухомого та нерухомого майна, акти дарування, а також свідоцтва про право на спадщину.
У такій звітності обов’язково має бути зазначена вартість кожної угоди, сума сплаченого податку та інші показники, передбачені податковим розрахунком. Звіти подаються у вигляді додатку 4ДФ згідно з наказом Міністерства фінансів України № 4 від 13 січня 2015 року. Цю вимогу погоджено з Мінфіном і вона є обов’язковою до виконання.Вся подана інформація потрапляє до Державного реєстру фізичних осіб — платників податків (ДРФО) і надалі використовується для:
- перевірки правильності нарахування податків;
- заповнення громадянами декларацій про доходи та майновий стан, а також посадовими особами — декларацій, передбачених для осіб, уповноважених на виконання функцій держави чи органів місцевого самоврядування;
- підтвердження доходів перед підприємствами, установами та організаціями.
Якщо ж нотаріус не подасть відповідну інформацію або допустить помилки у звітності, ці дані не потраплять до ДРФО, що може мати негативні наслідки для громадян.
Оскільки нотаріуси виконують функції податкових агентів у частині подання інформації про посвідчені договори, вони несуть відповідальність за дотримання порядку звітності. У разі неподання, затримки або помилок у поданих звітах передбачені фінансові санкції:
- 1 020 гривень — за перше порушення;
- 2 040 гривень — за повторне порушення протягом року.
Зазначені норми набули чинності з 1 січня 2025 року згідно із Законом України № 4015-ІХ від 10 жовтня 2024 року «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у період дії воєнного стану».




