Права споживача у разі придбання ним товару неналежної якості регламентовано ст. 8 Закону України «Про захист прав споживачів» від 12.05.1991 р. № 1023-ХІІ (далі — Закон).
Частиною першою ст. 8 Закону встановлено, що у разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку недоліків споживач, в порядку та у строки, що встановлені законодавством, має право вимагати:- Пропорційного зменшення ціни.
- Безоплатного усунення недоліків товару в розумний строк.
- Відшкодування витрат на усунення недоліків товару.
У разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку істотних недоліків, які виникли з вини виробника товару (продавця, виконавця), або фальсифікації товару, підтверджених за необхідності висновком експертизи, споживач, в порядку та у строки, що встановлені законодавством і на підставі обов’язкових для сторін правил чи договору, має право за своїм вибором вимагати від продавця або виробника:
- розірвання договору та повернення сплаченої за товар грошової суми;
- вимагати заміни товару на такий же товар або на аналогічний, з числа наявних у продавця (виробника), товар.
Відповідно до вимог ч. 12 ст. 1 Закону:
- істотний недолік — недолік, який робить неможливим чи недопустимим використання товару відповідно до його цільового призначення, виник з вини виробника (продавця, виконавця), після його усунення проявляється знову з незалежних від споживача причин і при цьому наділений хоча б однією з нижченаведених ознак:
- він взагалі не може бути усунутий;
- його усунення потребує понад 14 календарних днів;
- він робить товар суттєво іншим, ніж передбачено договором.
- він взагалі не може бути усунутий;
Продавець, виробник (підприємство, що задовольняє вимоги споживача) зобов’язані прийняти товар неналежної якості в споживача, видати йому документ, що підтверджує одержання товару, і задовольнити його вимогу на підставі письмової заяви, яка подається споживачем у двох примірниках. Один примірник цієї заяви повертається споживачу з відміткою продавця, виробника (підприємства, що задовольняє вимоги споживача), дати прийняття заяви, прізвища, ініціалів та посади працівника, який прийняв заяву, другий — залишається у продавця, виробника (підприємства, що задовольняє вимоги споживача).
З огляду на вищезазначене, споживач подає письмову заяву на ім’я суб’єкта господарювання, в якій викладає суть питання.
Суб’єкт господарювання повинен зареєструвати заяву споживача. Якщо суб’єкт господарювання відмовляє споживачу у реєстрації його заяви, споживач направляє звернення поштою з повідомлення про вручення.
Положеннями Закону, передбачено, що вимоги споживача розглядаються після пред’явлення споживачем розрахункового документа, а щодо товарів, на які встановлено гарантійний строк, — технічного паспорта чи іншого документа, що його замінює, з позначкою про дату продажу.
При зверненні до територіального органу Держпродспоживслужби подаються наступні документи:
- звернення;
- копія звернення до суб’єкта господарювання;
- копія документу, який засвідчує факт придбання продукції;
- копія технічного паспорта чи іншого документа, що його замінює, з позначкою про дату продажу;
- інші документи, які стосуються розгляду звернення.
Сподіваємося, що поради стануть Вам у нагоді та збережуть Ваші нерви. Маєте запитання — телефонуйте до Управління захисту споживачів Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області: (0532)54-57-59.
За інформацією ГУ Держпродспоживслужби у Полтавській області