27 травня 2021 року набрали чинності переважна більшість норм Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» від 28 квітня 2021 року № 1423-IX.
Так, згідно з пунктом 24 розділу Х «Перехідні положення» Земельного кодексу України, сільським, селищним, міським радам передано повноваження з розпорядження всіма землями державної власності, розташованими за межами населених пунктів у межах відповідних територіальних громад, крім земель, які залишаються у державній власності (наприклад, які використовуються органами державної влади, державними підприємствами, установами, організаціями на праві постійного користування, землі оборони, більшість земель лісогосподарського призначення, більшість земель природно-заповідного фонду та інших).Земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту, право державної власності на які зареєстроване в Державному реєстрі речових прав нерухоме майно, переходять у комунальну власність із моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.
Юридичним департаментом Полтавської ОВА на виконання вимог чинного законодавства завершено процес передачі усіх наявних договорів оренди земельних ділянок та водних об’єктів, які розташовані в межах відповідних територіальних громад.
Так, протягом першого кварталу 2024 року було забезпечено передачу 1 977 наявних договорів оренди земельних ділянок та водних об’єктів, які розташовані в межах відповідних територіальних громад, шляхом підписання актів приймання-передачі з сільськими, селищними, міськими радами.
Після переходу земель у комунальну власність, відповідно до Земельного кодексу України, сільські, селищні, міські ради самостійно розпоряджаються землями комунальної власності територіальних громад.
Звертаємо увагу, що перехід земельних ділянок із державної власності у комунальну власність, згідно з вимогами пункту 24 розділу Х «Перехідні положення» Земельного кодексу України, не є підставою для припинення права оренди та інших речових прав, похідних від права власності на такі земельні ділянки. Внесення змін до договору оренди, суперфіцію, емфітевзису, земельного сервітуту із зазначенням нового органу, що здійснює розпорядження такою земельною ділянкою, не вимагається і здійснюється лише за згодою сторін договору.